Vem vill gifta sig med sin våldtäktsman?

När man läser Första Mosebok kan man ofta undra, hur berättelserna  uppfattades i den tid när de tillkom. Det är troligt att man som nutida läsare drar andra slutsatser än vad  dåtidens åhörare av berättelserna gjorde.

I Första Mosebok i   en berättelse om en våldtäkt får man inte veta någonting om vad flickan, våldtäktsoffret ansåg om saken, däremot kommer våldtäktsmannen, flickans bröder och flickans far till tals.

Historien handlar om Dina dotter till Jakob, den tredje patriarken med den  första hustrun Lea. Jakob var på väg med hela sin familj till en ny boplats.  Det var ett stort följe eftersom  Jakob hade tolv barn med fyra kvinnor, hustrurna Lea och Rakel och deras slavinnor som fått föda barn åt Jakob  när hustrurna var ofruktsamma.

Det stora följet med både människor och djur  kom till ett område styrt av hövdingen Hamor med  en son vid  namn Shekem. Jakobs dotter  Dina blev först  våldtagen av Shekem men han blev förälskad i flickan och bad sin far se till så att han fick Dina till hustru. Bröderna till Dina var djupt kränkta.  Hövdingen Hamor föreslog  att de två folken skulle  knyta släktsskapsband och att flera  ur deras respektive släkter skulle  gifta sig. Det var tydligen möjligt för två nomadhövdingar att komma överens om att dela  ut sina döttrar som hustrur  till männen i en annan stam.

Jakobs släkt erbjöds att bosätta sig i landet och dessutom skulle Jakob och sönerna  få  lägga brudpriset för Dina  hur högt de ville.

Jakobs söner låtsades  gå med på avtalet men  med ett förbehåll.  Själva var de omskurna och de krävde att  alla män i trakten måste låta omskära sig.  Avtalet slöts men hölls inte. Två av Dinas  bröder, Simon och Levi  dödade alla män i den andra stammen två dagar efter omskärelsen  när männen  var försvagade  av ingreppet.  Det var straffet för skändningen av systern. Jakobs söner tog värdfolkets boskap, kvinnor och barn och förde bort dem. Jakob klagade på sina söner och befarade att deras klan skulle bli hatad av andra, men sönerna  försvarade sig med att Shekem hade behandlat deras syster som en hora  och de ansåg sig i sin fulla rätt att hämnas.

Manlig makt och hämnd för den egna släktens ära har djupa rötter och behöver inte vara knuten till religion. Sedvänjor kan vara lika seglivade och ha stor genomslagskraft.

Annonser

Om språkspanaren

Språkintresserad lärare och skribent
Det här inlägget postades i Första Mosebok och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s